Bugun...
TANRI ALGISI

Bülent IŞIK Felsefeye dair
gizemleo@gmail.com
facebook-paylas
 


    Balaise Pascal 1670 tarihli “Düşünceler” adlı yapıtında imanın bir tür bahse girmek olduğunu ileri sürmüştür . Bir Tanrı olabilirdi ya da olmayabilirdi . İyi ya da kötü bir yaşam sürebilirdiniz.Eğer iyi bir yaşam sürdüyseniz ve bir Tanrı varsa , o zaman ölümden sonra ödüllendirilecektiniz. Eğer iyi bir hayat sürdüyseniz , ama Tanrı yoksa , o zaman yine de değerli bir varoluşu yaşamış sayılırdınız . Ama eğer kötü bir yaşam sürdüyseniz ve bir Tanrı varsa , o zaman başınız ciddi anlamda derde girerdi . Kötü bir yaşam sürdüyseniz ve Tanrı yoksa , o zaman sonuç fark etmezdi . Pascal , böylelikle yüzleşilebilecek bir Tanrı olması olasılığını göz önünde tutarak iyi bir yaşam sürmenin en iyi yol olacağını ileri sürmüştür .
    Pascal’ın Tanrı kabulünü bahis konusu yapması ile ilgili akıl yürütme sürecinin yakışıksız olduğu ve argümanının sorunlu olduğuna dair birtakım eleştiriler sürekli olmuştur . Bu eleştirileri sıralarsak :
1) İnsanın alacağı bir kararla inanabilmesinin mümkün olamayacağı ,  
2) Var olup olmadığını bilemediğimiz Tanrı hangi dinin Tanrı’sıdır ? 
3) Ya Tanrı’nın kendisine inanmayanlara belki anlayış gösteriyor , ama sırf çıkarlarını düşünerek kendisine inanma yönünde kumar oynayan tiplerden hiç hoşlanmıyorsa ? şeklindeki eleştirilerdir .Ben bu eleştirilere iki ilave eleştirinin de yapılabileceğini düşünüyorum . 4. Ve 5. eleştiriler olarak :
4) İyi bir yaşam sürmenin zorluğuna olasılıklı bir Tanrı fikriyle gerçekten katlanabilir miyiz ?
5) Olasılıklı bir Tanrı fikri tüm eylemlerimizin içine olasılık fikrinin sinmesine sebep olmayacak mıdır ? Bu her eylemimizin dolayısıyla da yaşamımızın bütünün samimiyetsizlikle sonlanması anlamına gelmeyecek midir ? Bu anlamda yaşadığımız hayatın iyi bir yaşam olduğu söylenebilir mi ?
    Bütün bu eleştiriler Pascal’ın tüm düşünce sistemi iyi analiz edildiğinde Tanrı’nın varlığının meselesinin bilincin değil inancın sorunu olduğu görülecektir . Pascal bir bahis öneriyorsa eğer , bu Librerten ve ateleri takip edecekleri yol konusunda ikna etmenin yolunu aradığı ve teklifi bizzat kendisine de yaptığı içindir . Bahis önererek onların alanına , oyun alanına yerleşir .
   “Evet, ama bahse girmek gerekir . Bu isteğe bağlı bir durum değil , yakalandınız bir kere.” Bir tür kategorik zorunluluk agnostik konumunda kalmanıza engel olur ve size seçim yapma gerekliliğini dayatır . Dolayısıyla bahisten kaçış yoktur .
   Pascal neden böyle bir yol seçer ? Çünkü insanın tükenmişliğini ve kısıtlığını iyi bilir :” Bir Tanrı varsa onu anlamak sonsuz derecede zordur çünkü ne bir taraftadır ne de sınırları vardır , bizimle hiçbir alakası yoktur . Dolayısıyla biz onun ne var olduğunu ne de ne olduğunu bilecek durumdayız .”
   Pascal’ın bahis oyununun amacı , kuşkusuz Tanrı’nın varlığını kanıtlamak değil , insanı metafizik kayıtsızlık halinden çıkarıp Tanrı’yı aramaya yöneltmektir . İnsan





YORUMLAR

Henüz Yorum Eklenmemiştir.Bu Haber'e ilk yorum yapan siz olun.

YORUM YAZ



2 + 2 =

YORUM YAZ

FACEBOOK YORUM
Yorum

YAZARIN DİĞER YAZILARI

HABER ARA
SON YORUMLANANLAR HABERLER
ÇOK OKUNAN HABERLER
VİDEO GALERİ
FOTO GALERİ
GÜNDEM'DEN BAŞLIKLAR
porno YUKARI antalya escort